19-07-2014

Zaterdag 19 juli: AAN / UIT

Een typisch aan/uit gebaar? Of een egostreling: "IK, de slimme mens!" WTF?

Het was ooit simpel. Men bedacht de schakelaar: Lamp aan, lamp uit...meteen effect...geniale ontdekking.
Op een dag kwam de computer. Uitleg aan de leek: digitaal 1 en 0, allemaal schakelaartjes die aan of uit staan. Razendsnel. Sommigen herinneren zich de crashende en niet functionerende computers uit de begintijd. Nostalgie voor de diehards van toen.
Maar we leven in 2014.
Een Mac behoort tot de snelsten te zijn, dus ik commandeer: AAN...er gebeurt niks...wachten...niks...of wel?...waarempel een soort van zandloper... enfin, het kan zo maar anderhalve minuut en veel meer duren. Ben ik al die tijd bezig met de vraag of "AAN wel AAN is...?". Het komt soms voor dat je net naast de knop hebt gedrukt, of dat je draadloze verbinding is weggevallen...tijd verdwijnt in een zwarte gat omdat mijn hoofd gelooft en mijn vinger voelde dat de AAN actie is uitgevoerd. En AAN beloofd toch AAN?
Ik heb besloten...


... deze tijd niet meer te verkwisten. Ik druk op AAN. Geen aan? Dan ga ik even wat anders doen, zakdoek pakken en neus snuiten, de stoel op zijn kop en de wiebel onderzoeken, "wat moet er ook al weer in de pizzatomatensaus?" of ik ga subiet heel wat anders doen. Want hoe belangrijk was die AAN-klik naar een impuls link? Kwestie van ander gedrag aanleren. Een mens kan dat...

Toen was er Google+ en Facebook en dergelijke. Zaken waar ik niet om gevraagd heb. Toch verschijnt het de hele tijd op je telefoon en tablet. "Zal ik je adresboek kopieren zodat al je vrienden?...".
Er staat iets aan en waar is de UIT knop.
Die uitknop bestaat niet omdat ik elders een blog draai dat van Google blijkt te zijn. Met UIT is mijn online existentie verdwenen...dat was nou ook niet de bedoeling.

Adviezen...
De ergenis is er bij mij direct als iemand zegt: dat moet je gewoon AAN zetten....nee, die moet je gewoon UIT zetten... Er gaat bij mij intern nooit ergens een lampje branden mensen, en ik ben hardcore digifiel!!!
Er zijn online, under the hood, bij de preferences, bij het persoonlijke profiel, na elke update... veel knoppen, veel te veel knoppen. En je hebt geen flauw benul van wat je aan of uit zet. Dit blog bleek bij mijn Google+ vrienden te verschijnen? Wist ik veel? Heb ik Google+ vrienden? Wat is Google+ eigenlijk...sukkel.
En Google glas wil ik nieuwsgierig als ik ben testen, maar als ik hem aan zet, (hoe zet je zoiets aan?) ziet iedereen dan wat ik zie? Ziet misschien alleen Google wat ik zie? (Of heten ze Google+ voortaan?).
Ik durf bijna niet meer op het toilet mijn telefoon te checken. De camera staat niet aan, of toch?

Ander gedrag valt hier niet bij aan te leren. Alertheid, voorzichtigheid, voordurend zorgvuldig behoedzaam...
AAN of UIT, ZIJN of NIET ZIJN... Eigenlijk is die keuze op aan het lossen: AAN en UIT zijn niet meer te onderscheiden...ZIJN en NIET ZIJN ook niet. Weet ik veel wie deze schrijverij leest?
Zal nog wat vinkjes omzetten.
Als ik mezelf ga spammen zet ik er een paar uit...
Ik doe mijn best, weet ik veel....

π



meer, meer ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hi, bedankt voor je reaktie.
Zodra ik het bericht gelezen heb zal ik er zo snel mogelijk op reageren.

Pieter