27-04-2013

Open Source tip 2: XBMC

Mijn broer wilde in huis een netwerk-geluidsinstallatie aanschaffen om muziek van computers, Itunes etc. af te spelen. Hij had bijna een design mediaconsole aangeschaft voor 500,-. Toen ik hem XBMC liet zien werd hij razend enthousiast en hij heeft nu zijn eigen wireless huis, keuken en slaapkamer muzieksysteem.

Te bedienen met browser, Ipad, een smartphone, een remote. En als bonus kan hij nu behalve van zijn muziek genieten; films bekijken, internet browsen op de tv etc..


www.xbmc.org  
Klik door voor een simpele uitleg

XBMC is een mediaspeler die je op een computer installeert. De speler kan alles afspelen wat via zijn netwerk beschikbaar is gemaakt; audio, video, foto's, tv-streams. Voor Windows, Linux, OSX, Android, RaspberryPi...
De mediaspeler laat zich remote bedienen met apps vanaf je smartphone, een Ipad of gewoon met elke browser vanaf een willekeurige computer op het netwerk...

Het werkt goed en stabiel en geeft een enorme vrijheid om van je media in huis te genieten.

Ik heb samen met met broer een tweedehands MacMini met wireless naast zijn televisie gezet, en binnen 10 minuten het zaakje geinstalleerd.
Vereist wel wat kennis m.b.t. IP adressen en delen van files. Maar op internet vind je overal oplossingen voor.

Hij is helemaal happy...

Pieter

1 opmerking:

  1. Ik maak al jaren gebruik van de xmbc mediaspeler. Ik ben er zeer tevreden over

    BeantwoordenVerwijderen

Hi, bedankt voor je reaktie.
Zodra ik het bericht gelezen heb zal ik er zo snel mogelijk op reageren.

Pieter